

Rok 2020 już za nami. Większość z nas pożegnała go bez żalu i trudno się temu dziwić. To nie był łatwy czas, zwłaszcza dla przedsiębiorców. Pandemia i związany z nią kryzys wywrócił do góry nogami większość biznesowych planów i założeń. Niektóre skutecznie przekreślił. Dziś jednak nie będziemy skupiać się na negatywach i wypłakiwać się w przysłowiowy rękaw. Podpowiemy Wam za to jak można obrócić tę niekorzystną sytuację na swoją korzyść. Są bowiem dziedziny, które mimo szalejącej pandemii koronawirusa nadal mają się dobrze. Jedną z nich jest social media marketing. Jak sprawdzał się w 2020 roku i na co warto zwrócić uwagę planując działania w 2021 roku?
Media społecznościowe przechodzą covid bezobjawowo
Wielu specjalistów jeszcze na początku roku wróżyło, że 2020 przyniesie osłabienie znaczenia social mediów w marketingu. Mimo, że sporo mogło na to wskazywać, nikt nie przewidział tego co wydarzy się w marcu. Lockdown, sytuacja związana koronawirusem sprawiło, że większość z nas została zamknięta w swoich domach i spędzała w sieci jeszcze więcej czasu niż do tej pory. W tym oczywiście, na wszelkiego rodzaju portalach społecznościowych. W 2020 roku zanotowano największe wzrosty użytkowników social media od niemal dekady (Global Statshot za III kwartał 2020)!
Ograniczenia w kontaktach osobistych w trakcie pandemii sprawiły że media społecznościowe stały się jeszcze bardziej społecznościowe. Co ciekawe poza zanotowanym wzrostem użytkowników, jeszcze mocniej przyciągnęły użytkowników w średnim wieku (tzn. 55+). Coraz częściej wykorzystujących go nie tylko do komunikacji i rozrywki ale też do poszukiwania marek, opinii, podejmowania decyzji zakupowych, czy też samych zakupów.
Duża część przedsiębiorców także była zmuszona przesieść swoją działalność do Internetu. Oczywiście o ile charaker prowadzonej działalności im na to pozwalał i w porę zauważyli w tym swoją szansę. Zajęcia sportowe, szkolenia, warsztaty, spotkania, działalność artystyczna, były realizowane w formule zdalnej. W większym stopniu niż kiedykolwiek. To znacząco zwiększyło znaczenie prowadzenie biznesu w świcie digital. Co za tym idzie, zwiększyła się też konkurencja. Firmy które do tej pory traktowały social media marketing trochę po macoszemu, dziś wykorzystują go jako jeden z głównych kanałów promocyjnych i komunikacyjnych. To z jednej strony utwierdza w przekonaniu, że warto w swojej strategii biznesowej położyć szczególny nacisk na rozwój social media marketingu. Z drugiej strony, z uwagi na fakt, że w sieci robi się coraz tłoczniej, ważniejsza niż kiedykolwiek będzie jakość naszych działań.
Social media marketing – strategia i trendy na 2021 rok
Marketing z natury bywa nieprzewidywalny. Między innymi dlatego, że musi odpowiadać i nadążać za zmieniającymi się realiami oraz oczekiwaniami klientów i rynku. Trudno jest dokładnie przewidzieć, jakie nowe wyzwania czekają nas w 2021 roku. Przypomina to trochę wróżenie z fusów. Zwłaszcza, gdy popatrzymy przez ramię na to co działo się na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Jak bardzo sytuacja zaskoczyła wszystkich przedsiębiorców. Niemniej jednak istotą prowadzenia i rozwijania własnej firmy jest między innymi próba trafnego przewidywania przyszłości. Mamy kilka informacji, przemyśleń i podpowiedzi, które Wam w tym pomogą.
Doświadczenia z poprzedniego roku dobitnie pokazują, że dokładne planowanie działań marketingowych z dużym wyprzedzeniem nie zawsze jest skuteczną strategią. Dlatego warto dopracować ją tak, aby była bardziej elastyczna – była w stanie uwzględniać nie uwzględnione. Przewidywać nieprzewidywalne. Brzmi abstrakcyjnie? W praktyce chodzi o to, aby strategia marketingowa zakładała kilka planów awaryjnych (czyli nie tylko plan B ale też C,D,E itd.), a same działania w jeszcze większym zakresie niż dotychczas były dopasowane do realiów, nastrojów społecznych i bieżącej sytuacji. Sztywne podejście do marketingu może okazać się strzałem w kolano.


Z pewnością sporym wyzwaniem dla przedsiębiorców będzie zaplanowanie budżetu marketingowego na 2021 rok. Z jednej strony marki chcą się rozwijać, dostrzegają potrzebę i korzyści z kampanii marketingowych, chcą wykorzystać m.in. social media marketing w większym stopniu, z drugiej strony sytuacja wymusza bardzo ostrożne inwestycje. Każde działanie wykraczające poza minimum musi mieć solidne ugruntowanie. Inwestycja w marketing, reklamę będzie w jeszcze większym stopniu analizowana pod kątem skuteczności i zwrotu z inwestycji. Do czego oczywiście zachęcamy nie tylko w 2021 roku!
Poniżej przygotowaliśmy listę 10 trendów w social media marketingu, która pomoże Wam odpowiednio wybrać cele, zorganizować działania i będzie wskazówką do wdrożenia coraz lepszych rozwiązań w swojej firmie.
10 trendów w social media marketingu na 2021 rok
1) Jakość zamiast jakoś
Można powiedzieć, że oczekiwania klientów rosną z każdym rokiem. Natomiast 2020 z pewnością był pod tym kątem wyjątkowy. Zweryfikował trochę popularne powiedzenie: „content jest królem”. Okazało się, że nie każdy content nim jest. Tytuł i koronę zapewnia jakość naszych treści i to na niej warto skupić się w social mediach w 2021 roku. Podobnie jeśli chodzi o jakość naszych reklam – niedawno pisaliśmy jak efektywnie reklamować firmę w sieci, zerknijcie w wolnej chwili.
2) Automatyzacja i optymalizacja
Przemyślana inwestycja w reklamę to już bardziej wymóg niż trend. Tak jak optymalizacja kosztów przy jednoczesnym utrzymaniu jakości. Automatyzacja może być rozwiązaniem, które sprawdzi się do tego celu idealnie. Pomoże zachować firmową komunikację i marketing w social mediach na wysokim poziomie, nawet w przypadku braków kadrowych (które nadal mogą być problemem związanym z trwającą pandemią koronawirusa).
3) Sztuka empatii
Ważnym trendem w social media marketingu (i nie tylko!) będzie dopasowanie się do nastrojów społecznych. Komunikacja powinna odzwierciedlać aktualną sytuację, a nie być od niej zupełnie oderwana (o czym boleśnie przekonała się ostatnio choćby marka Apart). W wielu przypadkach będzie to wymuszać ponowną analizę i być może porzucenie dotychczasowych założeń na rzecz bardziej trafionych. Adekwatnych do tego co dzieje się za oknem. Marketing często opiera się na emocjach, natomiast trzeba pamiętać, że to miecz obosieczny i trzeba umiejętnie się nim posługiwać.
4) Social performance
Wykorzystanie mediów społecznościowych na ścieżce zakupowej użytkownika to trend, który z pewnością będzie rozwijał się w 2021 roku. Już nie tylko Facebook, ale także Instagram czy nawet TikTok wprowadzają zmiany systemowe, mające ułatwić użytkownikom generowanie zakupu w portalach społecznościowych. Wykorzystanie nowych narzędzi i dobrego okresu na sprzedaż online może przyczynić się do generowania większej ilości leadów ale też pogłębienia relacji na linii marka – klient. Sprzedaż w portalach społecznościowych w 2020 roku była rekordowa i wydaje się, że kolejny rok będzie tylko pogłębiał ten trend. W tym kierunku będą się też rozwijać same portale społecznościowe. Warto uważnie śledzić ten zmiany i w odpowiedni sposób wykorzystać.
5) Content efemeryczny (krótkotrwały ulotny).
Mówiąc w skrócie, to sposób tymczasowego przedstawiania treści, które chcemy, aby inni mogli widzieć tylko przez określony czas (jak w przypadku Facebooka i Instagrama) lub tylko raz (jak w przypadku Snapchata). Dlaczego umieszczamy to wśród trendów? Między innymi dlatego, że w czasach gdy portale społecznościowe tną bez skrupułów zasięgi, tego rodzaju treści zdają się opierać tym zabiegom. To stwarza potencjał, który warto wykorzystać. Zwłaszcza, że ten format jest dobrze odbierany przez klientów – jest bardziej autentyczny, pobudza reakcje i zaangażowanie. Także jeśli do tej pory nie angażowaliście się w publikację contentu w relacjach, stories – to dobry moment, aby to zmienić!
6) Rozwój streamingu
Rok 2020 wymusił na wielu firmach zmianę formatu niektórych treści. Już wcześniej sporo mówiło się o znaczeniu relacji live w portalach społecznościowych, natomast wydarzenia z zeszłego roku tylko przyspieszyły cały proces. Przyspieszyło to też wprowadzenie wielu zdalnych systemów streamingowych. Teraz pozostaje zastanowić jak można to wykorzystać planując własne działania marketingowe i dopracować koncepcję jakościowo.
7) Influencer marketing
Influencer marketing mimo pandemii nadal ma się dobrze. Mimo, że zeszły rok obfitował we wpadki influencerów, konsumenci nadal ufają i szukają treści przekazywanych przez swoich liderów opinii. Nadal wiąże się to też z niższym kosztem budowania zasięgów niż w wielu innych mediach, nadal daje możliwość pokazania produktu lub usługi w naturalny i atrakcyjny sposób. W 2021 roku marki na pewno będą chętnie korzystać z influencer marketingu, natomiast poświęcając znacznie więcej uwagi na to z kim nawiązują współpracę. Wybór odpowiednich osób, odpowiedniego pokazania ich produktów będzie miał jeszcze większe znaczenie niż dotychczas!
8) Rozwój grup tematycznych
Grupy na Facebooku już od jakiegoś czasu pozwalają w jakimś sensie „ominąć” problem ucinanych zasięgów. Cieszą się też coraz większym zainteresowaniem samych użytkowników. Dają więcej przestrzeni do swobodnej dyskusji i nawiązywania relacji niż profil firmowy. Założenie i rozwój grupy tematycznie związanej z Waszą działanością może okazać się źródłem dodatkowych leadów, ożywi Waszą społeczność, pozwoli zwiększyć zasieg Waszej komunikacji i trafić do nowych odbiorców.
9) Mobile first
Już od dłuższego czasu mówi się o tym, że większość użytkowników korzysta z Internetu za pośrednictwem telefonu, a nie komputera. Rok 2020 sprawił, że ten trend tylko nabrał na sile (ponad 10% wzrost użytkowników mobilnych!). Co ważne ma to duże znaczenie nie tylko dla pozycjonowana i korzystania z firmowej strony internetowej ale też w social media marketingu. Sprawdzaliście jak wygląda Wasz profil na telefonie? Czy przypadkiem Wasze zdjęcie w tle nie jest ucięte? Jak prezentuje się Wasz szablon? Poszczególne elementy na fanpage’u są w odpowiedniej kolejności? To drobiazgi, które mają jednak bezpośredni wpływ na to jak postrzegana jest Wasza marka w social mediach i nie tylko.
10) Marka z ludzką twarzą
Ostatni trend, natomiast nie oznacza to, że najmniej istotny. Wręcz przeciwnie! Rok 2021 to idealny moment, żeby przestać się w końcu ukrywać za firmowym logo. W tych trudnych czasach, których niestety jesteśmy uczestnikami, wyjątkowo ważne staje się budowanie relacji z odbiorcami. Będzie to możliwe tylko gdy Wasza marka pokaże ludzką twarz. Pokaże, że tworzą ją ludzie tacy sami jak Ci po drugiej stronie monitora. Skrócenie dystansu, w czasach powszechnej izolacji może okazać się najlepszym sposobem budowania wiarygodnej marki w social mediach!