

Franczyza jest bardzo cenionym i popularnym pomysłem na biznes. Oferuje wiele korzyści, ale i zobowiązań, które mogą okazać się przytłaczające.


Jak działa franczyza?
- nazwy firmy
- loga firmy
- know-how czyli instrukcje oraz objaśnienia wskazujące jak należy zarządzać franczyzą oraz jakie kroki podejmować w codziennym funkcjonowaniu. Dzięki temu franczyzobiorca może szybciej się wprowadzić w nowe środowisko oraz się usamodzielnić.
- pomocy franczyzodawcy – osoba udostępniająca franczyzę często wspiera franczyzobiorcę w prowadzeniu biznesu. Nie jest tajemnicą, że obie strony mają wspólny cel, dlatego też zazwyczaj nowy franczyzobiorca otrzymuje pomoc.
Jakie są rodzaje franczyz?
Franczyza usługowa
Franczyza handlowa (dystrybucyjna)
Ile kosztuje franczyza?
Wstępna opłata franczyzowa – jednorazowa opłata, którą musimy uiścić w momencie zawarcia umowy z franczyzodawcą. Wielkość wspomnianej opłaty sugeruje wiele czynników takich jak ilość i forma pomocy, którą otrzymujemy od franczyzobiorcy bądź okres trwania umowy. Koszt opłaty franczyzowej jest ustalany indywidualnie przez każdą markę. Aktualnie można spotkać się z firmami, które rezygnują z opłaty franczyzowej, aby franczyza wydała się bardziej atrakcyjna dla potencjalnych partnerów. Pamiętajmy jednak, aby zwracać szczególną uwagę na zapisy umowy, gdyż zdarza się, że tam widnieją ,,ukryte” koszty, które mogą przysporzyć nam nie małych kłopotów.
Bieżąca opłata franczyzowa – w większości wypadków mamy do czynienia z comiesięczną opłatą, wynikającą z dostępu do znaku towarowego, który otrzymujemy prowadząc franczyzę oraz za pomoc, którą świadczy dla nas franczyzodawca. Taka opłata może przyjmować stałą wartość, bądź może być zależna od przychodów jaki przyniesie Twoja franczyza.
Wpłata na fundusz marketingowy – każda firma oferująca franczyzę posiada wspólny fundusz, który jest przeznaczony na cele reklamowe. Dlatego właśnie, każda placówka musi dołożyć swoją część środków do wspólnej puli, które potem będą wydane na marketing. Często, nowe placówki są zwolnione z tej opłaty w pierwszych miesiącach funkcjonowania.
Będąc franczyzobiorcą będziesz musiał liczyć się także z takimi kosztami jak chociażby:
- samochód służbowy
- wydatki na lokal
- wydatki związane z urzędem skarbowym oraz składkami ZUS
- wyszkolenie oraz zatrudnienie personelu
- wystrój, wyposażenie lokalu oraz konserwacja wszelkiego sprzętu
- ubezpieczenia
- opłaty takie jak gaz, prąd, woda i tym podobne
- reklamowanie się w regionie oraz tworzenie promocji
Nie jesteśmy w stanie powiedzieć Ci ile w sumie możesz wydać na takie przedsięwzięcie, ponieważ jak widać, jest to zależne od wielu czynników. Początkowe koszty mogą mieścić się w przedziale od 4000 zł do nawet miliona. Dlatego właśnie zwraca się dużą uwagę na szczegółowy kosztorys przed podjęciem inwestycji . Pamiętaj, że nierzadko się okazuje, że wyliczenia jakie przedstawia franczyzodawca nie pokrywają się z rzeczywistymi kosztami, które Cię czekają. Bywa i tak, że franczyzobiorca dowiaduje się o wszystkich opłatach dopiero po jakimś czasie, co potem okazuje się wielkim problemem.


Ile może zarobić franczyza?
Łatwiejszy start – pamiętajmy, że marka franczyzodawcy jest już rozpoznawana i przynosi zyski. To znaczy, że nie musisz się martwić o takie rzeczy jak zdobycie pierwszych klientów, bądź poświęcanie czasu na wykreowanie nowej marki. Jest to zdecydowanie jeden z największych plusów tej formy biznesu.
Gotowy model prowadzenia biznesu – franczyzobiorca dostaje na tacy gotowe procedury działania, które zostały już wykorzystane i sprawdzone w praktyce. Dzięki temu może działać na zoptymalizowanym już modelu biznesowym i od razu skupić się na generowaniu zysku.
Sprawdzeni dostawcy – prowadząc przedsiębiorstwo należy zbudować sobie bazę rzetelnych i jakościowych dostawców, którzy zawsze dostarczą potrzebny nam towar na czas. W wypadku franczyzobiorcy to zadanie jest znacznie ułatwione. Dostaje on już przygotowaną i zweryfikowaną listę dostawców, którzy nie raz pełnią swoje usługi taniej niż gdybyśmy chcieli z nimi współpracować na własną rękę.
Niskie koszty reklamy – jak wcześniej wspomnieliśmy, marketingiem docelowo zajmuje się sam franczyzobiorca, a my stanowimy tylko część całego budżetu potrzebnego na reklamy.
Sam pomysł może wydać się raczej mało konkretny i ryzykowny, aczkolwiek faktycznie jest to bardzo popularny model biznesu. W samej Polsce jest obecnie ponad 1000 różnych konceptów franczyzowych i jest to jeden z najczęściej wybieranych sposobów prowadzenia działalności gospodarczej (mamy ponad 63 tys. firm, które działa na zasadzie franczyzy w naszym kraju).
11 najpopularniejszych franczyz w Polsce


4F




Żabka i Freshmarket


Carrefour Express


McDonald’s


Subway


Al.Capone


GoDan Party


Esotiq


Epaka.pl


Monetia
Podsumowanie
Franczyza okazała się życiowym sukcesem dla pewnej części społeczeństwa. Pamiętajmy, że dla każdego może to się skończyć inaczej, aczkolwiek jeśli chcemy pomóc szczęściu, zwróćmy uwagę na najważniejsze elementy. Dokładnie zapoznaj się z wszelkimi zapisami umowy. Pamiętaj o biznesplanie i analizie finansowej przed podpisaniem umowy franczyzy. Osoby, które się zastanawiają nad podjęciem takiej inwestycji, odsyłamy także do opinii publicznej. Bywa tak, że wypowiedzi osób, które już mają doświadczenie w prowadzeniu franczyzy, nie są tak optymistyczne jak wypowiedzi samych franczyzodawców. Dla osób, które szukają wsparcia w poprowadzeniu własnego biznesu bądź chcieliby skonsultować kwestie prawne związane z franczyzą, zapraszamy na stronę: muchandmore.pl/nasza-oferta/prawo/