

Biznesplan to ważny i niezbędny krok przed postawieniem firmy na nogi, który tak naprawdę może postawić każdy. W tym przewodniku krok po kroku przeprowadzimy Cię przez każdy etap pisania biznesplanu, który pomoże Ci osiągnąć Twoje cele.
Dowiesz się dokładnie co biznesplan musi uwzględniać oraz jakie informacje muszą być dla Ciebie jasne, jeśli chcesz założyć własny biznes. Jeśli na początek szukasz szablonu do pobrania, możesz przejść dalej i pobrać go teraz.
3 zasady jakich wymaga biznesplan
Istnieją określone zasady, które pomogą Ci stworzyć atrakcyjny i funkcjonalny biznesplan krok po kroku:
1. Zwięzłość
Biznesplan powinien być krótki i zwięzły. Dlaczego:
- Po pierwsze, chcesz, aby Twój biznesplan został przeczytany (i nikt nie będzie czytał 100-stronicowego, a nawet 40-stronicowego biznesplanu).
-
Po drugie, Twój biznesplan powinien być narzędziem, którego używasz do prowadzenia i rozwoju firmy, czymś, z czego nadal będziesz korzystać i dopracowywać z czasem. Zbyt długi biznesplan jest ogromną trudnością do zrewidowania – masz prawie, że gwarantowane, że Twój za długi biznesplan zostanie przeniesiony do szuflady na biurku, i nigdy więcej go nie zobaczysz.


2. Poznaj swoich odbiorców
Na przykład, jeśli Twoja firma opracowuje złożony proces naukowy, ale potencjalni inwestorzy nie są naukowcami, unikaj żargonu lub skrótów, które nie będą im znane.
Nasza zgłoszona do opatentowania technologia jest dodatkiem do istniejących konfiguracji CPAP. Po podłączeniu do zestawu CPAP nasz produkt zapewnia nieinwazyjną wentylację pod podwójnym ciśnieniem.
Nasz zgłoszony do opatentowania produkt jest łatwym w użyciu urządzeniem bez zasilania, które zastępuje tradycyjne urządzenia wentylacyjne stosowane w szpitalach za 1/100 kosztu.
Uwzględnij swoich inwestorów i wprowadź proste i bezpośrednie objaśnienia dotyczące Twojego produktu, używając terminów zrozumiałych dla wszystkich. Zawsze możesz skorzystać z załącznika swojego planu, aby w razie potrzeby podać pełną specyfikację.
3. Bądź dobrej myśli
Zdecydowana większość właścicieli firm i przedsiębiorców nie jest ekspertami biznesowymi. Tak jak Ty, uczą się na bieżąco i nie mają stopni naukowych.
Pisanie biznesplanu może wydawać się dużą przeszkodą, ale nie musi tak być. Znasz swoją firmę – jesteś ekspertem w tej dziedzinie. Tylko z tego powodu napisanie biznesplanu, a następnie wykorzystanie planu rozwoju nie będzie tak trudne, jak może Ci się wydawać.
I nie musisz zaczynać od pełnego, szczegółowego biznesplanu, który opiszemy tutaj. W rzeczywistości może być o wiele łatwiej zacząć od prostego, jednostronicowego biznesplanu, który nazywamy planem Lean (uszczuplonym), a następnie wrócić i zbudować nieco dłuższy, bardziej szczegółowy biznesplan później.
6 elementów, które musi zawierać biznesplan
Teraz, gdy mamy już określone zasady pisania biznesplanu, przejdźmy do elementów, które w nim zawrzesz. Pozostała część tego artykułu szczegółowo omawia to, co powinieneś uwzględnić w biznesplanie, co powinieneś pominąć, najważniejsze prognozy finansowe i dodatkowe materiały, które mogą pomóc w szybkim uruchomieniu twojego planu.
Pamiętaj, że Twój biznesplan jest narzędziem, które pomoże Ci zbudować lepszy biznes, a nie tylko zadanie domowe.
Biznesplan - wzór
Wersja w formacie PDF.
Przyjrzyjmy się szczegółom każdej części biznesplanu i skupmy się na stworzeniu takiej, którą inwestorzy i pożyczkodawcy będą chcieli przeczytać.
Biznesplan – sekcja streszczenia
Streszczenie biznesplanu przedstawia Twoją firmę, wyjaśnia, co robisz, i określa czego potrzebujesz od czytelników. Strukturalnie jest to pierwszy rozdział twojego biznesplanu. I chociaż jest to pierwsza rzecz, którą ludzie będą czytać, ogólnie radzimy, abyś napisał ją jako ostatnią, po tym jak już stworzysz cały biznesplan.
Dlaczego? Ponieważ kiedy poznasz szczegóły swojej firmy od środka i na zewnątrz, będziesz lepiej przygotowany do napisania streszczenia. W końcu ta sekcja jest podsumowaniem wszystkiego, o czym będziesz pisać.
W zamyśle, streszczenie może działać jako samodzielny dokument, który obejmuje najważniejsze elementy Twojego szczegółowego planu. W rzeczywistości inwestorzy często proszą tylko o streszczenie, gdy oceniają czyjś biznesplan. Jeśli podoba im się to, co widzą w streszczeniu, często proszą po pewnym czasie o kompletny biznesplan, prezentację oraz bardziej szczegółowe informacje finansowe.
Ponieważ streszczenie jest tak ważnym elementem biznesplanu, upewnij się, że jest ono jak najbardziej jasne i zwięzłe. Omów najważniejsze informacje o swojej firmie, ale nie mów zbyt wiele szczegółów. Byłoby idealnie, gdyby streszczenie było maksymalnie od jednej do dwóch stron, zaprojektowane tak, aby szybko się czytało, wzbudzało zainteresowanie i sprawiało, że inwestorzy chętnie usłyszą więcej.


Najważniejsze elementy zwycięskiego streszczenia
Przegląd działalności w jednym zdaniu
U góry strony, tuż pod nazwą firmy, zamieszczaj jedno zdanie przeglądu firmy, które podsumowuje istotę tego, co opisujesz. Może to być slogan, ale często możesz osiągnąć więcej, jeśli zdanie określa, co faktycznie robi Twoja firma. Co wyróżnia ją na tle pozostałych firm.
Przegląd działalności w jednym zdaniu
W jednym lub dwóch zdaniach streść problem, który rozwiązujesz na rynku. Każda firma rozwiązuje problem dla swoich klientów i zaspokaja ich potrzeby.
Rozwiązanie
Tutaj wkracza Twój produkt lub usługa. Jak rozwiązujesz problem zidentyfikowany na rynku?
Rynek docelowy
Kto znajduje się na Twoim rynku docelowym i kto jest Twoim idealnym klientem? Ilu jest takich ludzi? Ważne jest, aby być konkretnym. Jeśli prowadzisz firmę obuwniczą, nie kierujesz reklamy na „wszystkich” tylko dlatego, że wszyscy mają stopy. Najprawdopodobniej kierujesz reklamy na określony segment rynku, na przykład „świadomych stylu mężczyzn” lub „biegaczy”. Ułatwi to ukierunkowanie działań marketingowych i sprzedażowych oraz przyciągnie klientów, którzy będą kupować u Ciebie najczęściej.
Konkurencja
Jak Twój rynek docelowy aktualnie rozwiązuje swój problem? Czy na rynku są alternatywy lub zamienniki? Każda firma ma jakąś formę konkurencji i bardzo ważne jest, aby przedstawić podsumowanie dotyczące konkurencji w streszczeniu.
Przegląd firmy i zespół
Podaj krótki przegląd swojego zespołu i krótkie wyjaśnienie, dlaczego Ty i Twój zespół jesteście odpowiednimi ludźmi do wprowadzenia swojego pomysłu na rynek. Inwestorzy przykładają ogromną wagę do zespołu – nawet bardziej niż sam pomysł – ponieważ nawet świetny pomysł wymaga świetnej realizacji, aby stać się rzeczywistością.
Podsumowanie finansowe
Podkreśl kluczowe aspekty swojego planu finansowego, najlepiej za pomocą wykresu, który pokazuje planowaną sprzedaż, wydatki i rentowność. Jeśli Twój model biznesowy (tj. Sposób zarabiania pieniędzy) wymaga dodatkowych wyjaśnień, właśnie tutaj powinny one być zamieszczone.
Wymagania dotyczące finansowania
Jeśli piszesz biznesplan w celu uzyskania pożyczki bankowej lub ponieważ prosisz aniołów biznesowych lub inwestorów typu venture capital o finansowanie, musisz podać szczegółowe informacje na temat tego, czego potrzebujesz w streszczeniu. Nie zawracaj sobie głowy dołączeniem warunków potencjalnej inwestycji, ponieważ zawsze będą one negocjowane później. Zamiast tego wystarczy dołączyć krótkie oświadczenie wskazujące, ile pieniędzy trzeba zebrać.
Kamienie milowe i przyczepność
Ostatnim kluczowym elementem streszczenia, które inwestorzy będą chcieli zobaczyć w Twoim biznesplanie, są poczynione do tej pory postępy i przyszłe kamienie milowe, które zamierzasz osiągnąć. Jeśli możesz pokazać, że Twoi potencjalni klienci są już zainteresowani – lub być może już kupują – Twój produkt lub usługę, warto to podkreślić.
O czym powie twój biznesplan
Okazja
Biznesplan składa się z czterech głównych rozdziałów – szansa, wykonanie, przegląd firmy i plan finansowy. Rozdział poświęcony możliwościom twojego biznesplanu jest miejscem, w którym tkwi dusza Twojego planu – zawiera informacje o rozwiązywanym przez ciebie problemie, Twoje rozwiązanie, komu zamierzasz je sprzedać oraz jak Twój produkt lub usługa pasuje do istniejącej konkurencji.
Skorzystaj również z tej części biznesplanu, aby zademonstrować, co wyróżnia Twoje rozwiązanie na tle innych i jak planujesz poszerzyć swoją ofertę w przyszłości.
Osoby, które przeczytają Twój biznesplan, będą już wiedziały trochę o Twojej firmie, ponieważ przeczytały twoje streszczenie. Ale ten rozdział jest nadal niezwykle ważny, ponieważ rozwijasz swój wstępny przegląd, dostarczając więcej szczegółów i odpowiadając na dodatkowe pytania, których nie omówisz w streszczeniu.
Problem i rozwiązanie
Rozpocznij rozdział poświęcony sposobności, opisując problem, który rozwiązujesz dla swoich klientów. Jaki jest dla nich główny mankament? Jak dziś rozwiązują swoje problemy? Być może istniejące rozwiązania problemu klienta są bardzo drogie lub kłopotliwe. W przypadku firmy z fizyczną lokalizacją być może nie ma żadnych istniejących rozwiązań ułatwiających dotarcie do siedziby.
Zdefiniowanie problemu, który rozwiązujesz dla swoich klientów, jest zdecydowanie najważniejszym elementem biznesplanu i kluczem do sukcesu w biznesie. Jeśli nie możesz wskazać problemu, który mają potencjalni klienci, być może nie masz realnej koncepcji biznesowej.
Aby upewnić się, że rozwiązujesz prawdziwy problem dla potencjalnych klientów, wielkim krokiem w procesie planowania biznesowego jest odejście od komputera i porozmawianie z potencjalnymi klientami. Sprawdź, czy mają problem, a następnie zrób kolejny krok i przygotuj dla nich potencjalne rozwiązanie problemu. Sprawdź czy Twoje rozwiązanie ich interesuje.
Po opisaniu problemu związanego z rynkiem docelowym w następnej części biznesplanu należy opisać rozwiązanie. Twoje rozwiązanie to produkt lub usługa, którą planujesz zaoferować swoim klientom. Co to jest i jak jest oferowane? Jak dokładnie rozwiązuje problem Twoich klientów?
W przypadku niektórych produktów i usług możesz opisać przypadki użycia lub opowiedzieć historię o prawdziwym użytkowniku, który skorzysta (i będzie skłonny zapłacić) za twoje rozwiązanie.
Rynek docelowy
Teraz, gdy szczegółowo opisałeś swój problem i rozwiązanie w biznesplanie, czas skupić się na rynku docelowym: komu sprzedajesz?
W zależności od rodzaju prowadzonej działalności i rodzaju tworzonego planu, biznesplan nie musi zawierać zbyt wielu szczegółów. Niezależnie od tego, musisz wiedzieć, kto jest twoim klientem i mieć przybliżoną ich liczbę. Jeśli nie ma wystarczającej liczby chętnych na Twój produkt lub usługę, może to być znak ostrzegawczy.
Analiza rynku i badania rynku
Jeśli zamierzasz przeprowadzić analizę rynku, zacznij od badań. Najpierw określ swoje segmenty rynku i określ, jak duży jest każdy segment. Segment rynku to grupa osób (lub inne firmy), którym możesz potencjalnie sprzedać.
Nie wpadnij jednak w pułapkę definiowania rynku jako „wszystkich”. Klasycznym przykładem jest firma obuwnicza. Podczas gdy firma obuwnicza kusiłaby, aby powiedzieć, że ich rynkiem docelowym jest każdy, kto ma stopy, realistycznie, aby osiągnąć sukces, musi dotrzeć do określonego segmentu rynku. Być może muszą atakować sportowców lub ludzi biznesu, którzy potrzebują formalnych butów do pracy, a może są skierowane do dzieci i ich rodzin.


TAM, SAM i SOM
Dobry biznesplan określi docelowe segmenty rynku, a następnie dostarczy pewne dane wskazujące, jak szybko rośnie każdy segment. Identyfikując rynki docelowe, klasyczną metodą jest użycie podziału TAM, SAM i SOM, aby spojrzeć na rozmiary rynku od podejścia odgórnego, jak i oddolnego.
Oto kilka szybkich definicji:
- TAM: Twój całkowity dostępny rynek zbywalny lub adresowalny (wszyscy, z których chcesz skontaktować z produktem)
- SAM: Twój segmentowany rynek adresowalny lub obsługiwany dostępny rynek (część TAM, na którą będziesz ekskluzywnie kierować ofertę)
- SOM: Twój udział w rynku (podzbiór Twojego SAM, do którego realistycznie dotrzesz – szczególnie w pierwszych latach działalności)
Po zidentyfikowaniu kluczowych segmentów rynku należy omówić trendy na tych rynkach. Czy rosną, czy kurczą się? Porozmawiaj o zmieniających się potrzebach rynku, upodobaniach lub innych nadchodzących zmianach na rynku.
Twój idealny klient
Po zdefiniowaniu docelowych segmentów rynku nadszedł czas, aby zdefiniować idealnego klienta dla każdego segmentu.
Jednym ze sposobów mówienia o swoim idealnym kliencie w planie jest użycie „persona nabywcy” lub „persona użytkownika”. Persona kupującego to fikcyjna reprezentacja twojego rynku – otrzymują imię, płeć, poziom dochodów, polubienia, antypatie, i tak dalej.
Chociaż może się to wydawać dodatkową pracą nad segmentacją rynku, którą już wykonałeś, posiadanie solidnego wizerunku kupującego będzie niezwykle przydatnym narzędziem, które pomoże ci zidentyfikować taktyki marketingowe i sprzedażowe, które musisz zastosować, aby przyciągnąć tych idealnych klientów.
Kluczowi klienci
W ostatniej części rozdziału dotyczącego rynku docelowego należy omówić kluczowych klientów.
Ta sekcja jest naprawdę wymagana tylko dla przedsiębiorstw (dużych), które mają bardzo niewielu klientów. Większość małych firm i typowych startupów może to pominąć i przejść dalej.
Ale jeśli Twój biznesplan zakłada, że sprzedajesz do innych firm (B2B), możesz mieć kilku kluczowych klientów, którzy są krytyczni dla sukcesu Twojej firmy, lub garstkę ważnych klientów, którzy są liderami trendów w Twojej przestrzeni. Jeśli tak, skorzystaj z ostatniej części rozdziału dotyczącego rynku docelowego, aby podać szczegółowe informacje o tych klientach i ich znaczeniu dla sukcesu Twojej firmy.
Konkurencja
Niezwłocznie po sekcji dotyczącej rynku docelowego powinieneś opisać swoją konkurencję. Kto jeszcze oferuje rozwiązania, które próbują rozwiązać problemy klientów? Jakie są twoje przewagi nad konkurencją?
Prawie każdy biznesplan korzysta z „matrycy konkurencji” w celu łatwego porównania ich funkcji z konkurencją. Najważniejszą rzeczą do zilustrowania w tej części biznesplanu jest to, w jaki sposób Twoje rozwiązanie różni się od innych ofert, które potencjalny klient może rozważyć. Inwestorzy będą chcieli dowiedzieć się, jakie masz przewagi nad konkurencją i jak planujesz się wyróżnić.
Jednym z największych błędów, jakie popełniają przedsiębiorcy w swoich biznesplanach, jest stwierdzenie, że nie mają oni konkurencji.
Faktem jest, że wszystkie firmy mają konkurencję. Konkurenci nie zawsze mogą mieć formę „bezpośredniej konkurencji”, czyli wtedy, gdy masz konkurenta oferującego podobne rozwiązanie do swojej oferty. Często możesz mieć do czynienia z „konkurencją pośrednią”, kiedy to konsumenci rozwiązują swój problem za pomocą zupełnie innego rodzaju rozwiązania.
Na przykład, kiedy Henry Ford po raz pierwszy sprzedawał swoje samochody, bezpośrednia konkurencja ze strony innych producentów samochodów była bardzo niewielka – nie było żadnych innych samochodów. Zamiast tego Ford konkurował z innymi środkami transportu – końmi, rowerami, pociągami i chodzeniem. Z pozoru żadna z tych rzeczy nie wygląda na prawdziwą bezpośrednią konkurencję, ale tak właśnie ludzie rozwiązywali swoje problemy transportowe w tym czasie.
Przyszłe produkty i usługi
Wszyscy przedsiębiorcy mają wizję tego, gdzie chcą podjąć działalność w przyszłości, jeśli odniosą sukces.
Chociaż badanie przyszłych możliwości nowych produktów i usług jest kuszące, nie powinieneś zbytnio rozszerzać tych pomysłów w swoim biznesplanie. Z pewnością warto zamieścić akapit lub dwa o potencjalnych planach na przyszłość, aby pokazać inwestorom, dokąd zmierzasz w dłuższej perspektywie, ale nie chcesz, aby twój plan był zdominowany przez plany dalekiego zasięgu, które mogą, ale nie muszą, zostać zrealizowane. Należy skoncentrować się na wprowadzaniu na rynek pierwszych produktów i usług.
Biznesplan – sekcja wykonawcza
Po zakończeniu rozdziału dotyczącego możliwości przejdziesz do rozdziału dotyczącego wykonania, który zawiera wszystko o tym, w jaki sposób zamierzasz sprawić, by Twoja firma działała. Omówisz swoje plany marketingowe i sprzedażowe, operacje, sposób mierzenia sukcesu oraz najważniejsze etapy, które możesz osiągnąć.
Zanim nawet pomyślisz o napisaniu planu marketingowego, musisz dobrze zdefiniować rynek docelowy i rozwinąć osobowości kupujących. Bez prawdziwego zrozumienia, do kogo sprzedajesz, plan marketingowy będzie miał małą wartość.
Plan marketingowy i sprzedażowy
Sekcja planu marketingowego i sprzedaży w biznesplanie szczegółowo opisuje, w jaki sposób zamierzasz dotrzeć do docelowych segmentów rynku (zwany także marketingiem docelowym), jak planujesz sprzedaż na tych rynkach docelowych, jaki jest Twój plan cenowy oraz jakie rodzaje działań i partnerstwa musisz uwzględnić, by Twoja firma odniosła sukces.
Zanim nawet pomyślisz o napisaniu planu marketingowego, musisz dobrze zdefiniować rynek docelowy i rozwinąć osobowości kupujących. Bez prawdziwego zrozumienia, do kogo sprzedajesz, plan marketingowy będzie miał małą wartość.
Twoje oświadczenie dotyczące pozycjonowania
Pierwszą częścią twojego planu marketingowego i sprzedaży jest twoja pozycja. Pozycjonowanie to sposób, w jaki spróbujesz zaprezentować swoją firmę klientom. Czy jesteś rozwiązaniem o niskiej cenie, czy jesteś luksusową marką premium na swoim rynku? Czy oferujecie coś, czego nie oferują konkurenci?
Zanim zaczniesz pracę nad zestawieniem pozycji, powinieneś poświęcić trochę czasu na ocenę obecnego rynku i odpowiedzieć na następujące pytania:
- Jakie funkcje lub korzyści oferujecie, a których nie oferują konkurenci?
- Jakie są podstawowe potrzeby i potrzeby Twoich klientów?
- Jak pozycjonują się twoi konkurenci?
- Jak zamierzasz odróżnić się od konkurencji? Innymi słowy, dlaczego klient powinien wybrać ciebie zamiast kogoś innego?
- Gdzie widzisz swoją firmę w otoczeniu innych rozwiązań?
- Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania możesz następnie opracować strategię pozycjonowania i zdefiniować ją w biznesplanie.
Nie martw się, że Twoje oświadczenie dotyczące pozycjonowania będzie bardzo długie czy dogłębne. Musisz jedynie wyjaśnić, gdzie znajduje się Twoja firma w konkurencyjnym otoczeniu i jaka jest Twoja podstawowa propozycja wartości, która odróżnia Twoją firmę od alternatyw, które klient może rozważyć.
Możesz użyć tej prostej formuły do opracowania instrukcji pozycjonowania:
W przypadku [opisu rynku docelowego], który [potrzeby rynku docelowego], [ten produkt] [jak spełnia on potrzeby]. W przeciwieństwie do [kluczowej konkurencji], [najważniejsza cecha wyróżniająca].
Na przykład oświadczenie dotyczące pozycjonowania Much&More (naszej marki) do planowania biznesowego, brzmi: „Dla przedsiębiorcy, który zakłada nową firmę, wprowadza nowe produkty/usługi na rynek, Much&More to rozwiązanie, które zapewnia kompleksową obsługę i wsparcie na każdym etapie prowadzenia biznesu. W przeciwieństwie do [nazwa konkurencji], Much&More pozwala na obsługę wielu działów takich jak księgowość, marketing, obsługa prawna, IT czy doradztwo przez naszych ekspertów. ”
Cennik
Kiedy już wiesz, jaka jest twoja ogólna strategia pozycjonowania, możesz przejść do ustalania cen.
Twoja strategia pozycjonowania często będzie głównym czynnikiem decydującym o tym, jak wyceniasz swoje oferty. Cena wysyła bardzo silny przekaz do konsumentów i może być ważnym narzędziem do informowania konsumentów o swojej pozycji. Jeśli oferujesz produkt premium, cena premium szybko przekaże tę wiadomość konsumentom.
Decydując się na cenę swoich usług czy produktu musisz przestrzegać kilku podstawowych zasad:
Pokrycie kosztów. Z pewnością istnieją wyjątki od tej zasady, ale w większości przypadków powinieneś obciążyć klientów więcej niż kosztuje dostarczenie produktu lub usługi. Ceny pierwotnego i wtórnego centrum zysków. Twoja początkowa cena może nie być głównym centrum zysków. Na przykład możesz sprzedawać swój produkt po oryginalnej cenie, a nawet niższej, ale potrzebujesz znacznie bardziej opłacalnej umowy serwisowej lub wsparcia technicznego, aby przejść do zakupu. Dopasowanie stawki rynkowej. Twoje ceny muszą pasować do popytu i oczekiwań konsumentów. Cena za wysoka i możesz nie mieć klientów. Cena za niska, a ludzie mogą nie docenić Twojej oferty.
3 podejścia do strategii cenowej
Koszt plus cena – Możesz ustalić swoją cenę na podstawie kilku czynników. Możesz spojrzeć na swoje koszty, a następnie oznaczyć swoją ofertę stamtąd. Jest to zwykle nazywane „ceną plus koszty” i może być skuteczne dla producentów, w których pokrycie kosztów początkowych ma kluczowe znaczenie.
Ceny rynkowe – Inną metodą jest przyjrzenie się obecnemu krajobrazowi konkurentów, a następnie ceny w oparciu o oczekiwania rynku. Możesz ustalić cenę w wyższej lub niższej części rynku, aby ustalić swoją pozycję.
Wycena wartości – Jeszcze inną metodą jest przyjrzenie się modelowi wyceny wartości, w którym ustalasz cenę na podstawie tego, jaką wartość zapewniasz klientowi. Na przykład, jeśli sprzedajesz trawniki profesjonalistom, możesz oszczędzać swoim klientom 1 godzinę / tydzień. Jeśli ta godzina ich czasu jest wyceniana na 50 PLN za godzinę, Twoja usługa może naliczyć 30 PLN za godzinę.
Awans
Po uwzględnieniu ustalania cen i pozycjonowania nadszedł czas, aby spojrzeć na strategię promocji. Plan promocyjny opisuje szczegółowo, w jaki sposób planujesz komunikować się z potencjalnymi i aktualnymi klientami. Pamiętaj, że ważne jest, aby zmierzyć, ile kosztują twoje promocje i ile zysku generują. Trudno utrzymać długoterminowe programy promocyjne, które nie przynoszą zysków.


Biznesplan – sekcja reklamowa
Opakowanie
Jeśli sprzedajesz produkt, opakowanie tego produktu ma kluczowe znaczenie. Jeśli masz zdjęcia swojego opakowania, biznesplan jest dobrym miejscem do ich przedstawienia.
Upewnij się, że sekcja opakowania twojego planu odpowiada na następujące pytania:
- Czy twoje opakowanie pasuje do Twojej strategii pozycjonowania?
- W jaki sposób twoje opakowanie komunikuje twoją kluczową wartość?
- Jak twoje opakowanie wypada na tle konkurencji?
Reklama
Twój biznesplan powinien zawierać przegląd rodzajów reklam, na które planujesz wydawać pieniądze. Czy będziesz reklamować się online? A może w tradycyjnych mediach offline? Kluczowym elementem Twojego planu reklamowego jest Twój plan pomiaru skuteczności reklamy.
Public relations
Zapewnienie mediów, które Cię przedstawiają – PR – może być świetnym sposobem na dotarcie do klientów. Uzyskanie widocznej recenzji produktu lub usługi może zapewnić Ci ekspozycję niezbędną do rozwoju firmy. Jeśli public relations jest częścią strategii promocyjnej, opisz szczegółowo swoje plany tutaj.
Marketing treści
Popularną strategią promocji jest angażowanie się w tak zwany content marketing. Publikujesz przydatne informacje i porady – zwykle udostępniane za darmo – aby Twój rynek docelowy mógł poznać Twoją firmę dzięki dostarczonej wiedzy. Content marketing polega na uczeniu i kształceniu potencjalnych klientów na tematy, którymi są zainteresowani, a nie tylko na temat oferowanych funkcji i korzyści.
Media społecznościowe
W tych czasach obecność w mediach społecznościowych jest zasadniczo wymogiem dla zdecydowanej większości firm.
Nie musisz być na każdym kanale mediów społecznościowych, ale musisz być na tych, na których są Twoi klienci. Coraz więcej potencjalnych klientów korzysta z mediów społecznościowych, aby dowiedzieć się o firmach i dowiedzieć się, jak reagują.
Alianse strategiczne
W ramach planu marketingowego możesz polegać na ścisłej współpracy z inną firmą w formie partnerstwa. To partnerstwo może pomóc w zapewnieniu dostępu do docelowego segmentu rynku dla Twojej firmy, jednocześnie umożliwiając partnerowi oferowanie klientom nowego produktu lub usługi. Jeśli masz już ustanowione partnerstwa, ważne jest, aby szczegółowo opisać je w biznesplanie.
Operacje
Sekcja operacyjna to sposób działania firmy. To logistyka, technologia i inne nakrętki. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, możesz potrzebować następujących sekcji. Podaj tylko to, czego potrzebujesz i usuń wszystko inne.
Pozyskiwanie i realizacja
Jeśli Twoja firma sprzedaje produkty, które kupuje od innych dostawców, ważne jest, aby podać szczegółowe informacje o tym, skąd pochodzą Twoje produkty, w jaki sposób są dostarczane do Ciebie, a ostatecznie, w jaki sposób dostarczasz produkty do klienta – to jest pozyskiwanie i realizacja.
Jeśli pozyskujesz produkty od zagranicznych producentów, inwestorzy będą chcieli dowiedzieć się o twoich postępach we współpracy z tymi dostawcami. Jeśli Twoja firma zamierza dostarczać produkty do klientów, powinieneś opisać swoje plany wysyłki produktów.
Technologia
Jeśli jesteś firmą technologiczną, ważne jest, aby Twój biznesplan opisał twoją technologię i jaki jest twój „sekretny sos”.
Nie musisz zdradzać tajemnic handlowych w swoim biznesplanie, ale musisz opisać, w jaki sposób Twoja technologia jest inna i lepsza niż inne dostępne rozwiązania. Na wysokim poziomie będziesz chciał też opisać, jak działa Twoja technologia. Nie musisz tu jednak wprowadzać dręczących szczegółów – jeśli inwestor jest zainteresowany bardziej szczegółowymi informacjami, poprosi o nie, a informacje te możesz podać w załączniku.
Pamiętaj, że Twoim celem jest, aby Twój biznesplan był jak najkrótszy, więc zbyt wiele szczegółów może z łatwością sprawić, że Twój plan będzie zbyt długi.
Biznesplan – sekcja dystrybucji
Biznesplan dla firm produktowych musi zawierać plan dystrybucji. Jest on ważną częścią kompletnego biznesplanu. W większości firmy usługowe mogą pominąć ten kawałek i przejść dalej.
Dystrybucja to sposób, w jaki dostarczysz swój produkt w ręce klientów. Każda branża ma inne kanały dystrybucji, a najlepszym sposobem na stworzenie planu dystrybucji jest przeprowadzanie wywiadów z innymi w branży, aby dowiedzieć się, jaki jest ich model dystrybucji.
Oto kilka typowych modeli dystrybucji, które możesz rozważyć dla swojej firmy:
Dystrybucja bezpośrednia
Sprzedaż bezpośrednio konsumentom jest zdecydowanie najprostszą i najbardziej opłacalną opcją. Możesz rozważyć przeniesienie oszczędności ze sprzedaży bezpośrednio na swoich klientów lub po prostu zwiększyć marże. Nadal będziesz musiał uwzględnić logistykę, w jaki sposób dostarczysz swoje produkty do klientów z magazynu, ale model dystrybucji bezpośredniej jest zwykle dość prosty.
Dystrybucja detaliczna
Większość dużych detalistów nie lubi kłopotów z tysiącami indywidualnych dostawców. Zamiast tego wolą kupować za pośrednictwem dużych firm dystrybucyjnych, które agregują produkty od wielu dostawców, a następnie udostępniają te zapasy detalistom do zakupu. Oczywiście dystrybutorzy ci biorą procent sprzedaży przechodzącej przez ich magazyny.
Przedstawiciele producentów. Są to zazwyczaj sprzedawcy, którzy pracują dla agencji „repping”. Często utrzymują relacje z detalistami i dystrybutorami i pracują nad sprzedażą Twoich produktów we właściwym kanale. Zazwyczaj pracują na zasadzie prowizji i często zdarza się, że przedstawiciel jest niezbędny do uzyskania dostępu nowej firmy do dystrybutora lub sprzedawcy.
OEM
Oznacza to „producenta oryginalnego sprzętu”. Jeśli twój produkt został sprzedany innej firmie, która następnie włączy go do gotowego produktu, wówczas korzystasz z kanału OEM.
Dobrym przykładem tego są dostawcy części samochodowych. Podczas gdy duzi producenci samochodów budują duże części swoich samochodów, kupują również części wspólne od zewnętrznych dostawców i włączają je do gotowego pojazdu.
Większość firm korzysta z wielu kanałów dystrybucji w ramach swoich planów, więc nie musisz ograniczać się do jednego kanału. Na przykład bardzo często zarówno sprzedaż bezpośrednia, jak i za pośrednictwem dystrybutorów – możesz kupić iPhone’a bezpośrednio od Apple lub przejść do sklepu docelowego i tam go kupić.


Kamienie milowe i wskaźniki
Biznesplan to tylko dokument w formie papierowej bez rzeczywistej ścieżki do wykonania pracy, wraz z harmonogramem, zdefiniowanymi rolami i kluczowymi obowiązkami.
Podczas gdy sekcja kamieni milowych i wskaźników twojego biznesplanu może nie być długa, bardzo ważne jest, abyś poświęcił czas na zaplanowanie kolejnych kluczowych kroków dla Twojej firmy. Inwestorzy będą chcieli zobaczyć, że rozumiesz, co musi się stać, aby Twoje plany stały się rzeczywistością i że pracujesz według realistycznego harmonogramu.
Zacznij od szybkiego przeglądu swoich kamieni milowych. Kamienie milowe są głównymi celami. Na przykład, jeśli produkujesz urządzenie medyczne, będziesz mieć kamienie milowe związane z badaniami klinicznymi i procesami zatwierdzania przez rząd. Jeśli produkujesz produkt konsumencki, możesz mieć kamienie milowe związane z prototypami, znajdowaniem producentów i paragonem pierwszego zamówienia.
Trakcja
Podczas gdy kamienie milowe czekają na Ciebie, będziesz także chciał spojrzeć wstecz na najważniejsze osiągnięcia, które już osiągnąłeś. Inwestorzy lubią nazywać to „trakcją”. Oznacza to, że Twoja firma pokazała pewne dowody wczesnego sukcesu.
Trakcja może być początkową sprzedażą, udanym programem pilotażowym lub znaczącym partnerstwem. Udostępnienie dowodu, że Twoja firma jest czymś więcej niż tylko pomysłem – że ma rzeczywiste dowody, że odniesie sukces – może być niezwykle ważne przy pozyskiwaniu pieniędzy potrzebnych do rozwoju firmy.
Metryka
Oprócz kamieni milowych i trakcji, Twój biznesplan powinien szczegółowo określać kluczowe wskaźniki, które będziesz obserwować, gdy Twoja firma zacznie działać. Dane to liczby, które oglądasz regularnie, aby ocenić kondycję swojej firmy. Są motorem wzrostu twojego modelu biznesowego i twojego planu finansowego.
Na przykład restauracja może zwrócić szczególną uwagę na liczbę zwrotów stolika, jakie wykonują przeciętnej nocy oraz stosunek sprzedaży napojów do sprzedaży żywności. Firma zajmująca się oprogramowaniem online może sprawdzić wskaźniki rezygnacji (odsetek klientów, którzy anulują) i nowe rejestracje. Każda firma będzie miała kluczowe wskaźniki, które obserwuje, aby wcześnie monitorować wzrost i wykrywać problemy, a Twój biznesplan powinien szczegółowo określać kluczowe wskaźniki, które będziesz śledzić w swojej firmie.
Kluczowe założenia i ryzyko
Wreszcie, Twój biznesplan powinien szczegółowo określać kluczowe założenia, które są ważne dla sukcesu Twojej firmy. Innym sposobem myślenia o kluczowych założeniach jest myślenie o ryzyku. Jakie ryzyko podejmujesz ze swoją firmą? Na przykład, jeśli nie masz potwierdzonego popytu na nowy produkt, zakładasz, że ludzie będą chcieli tego, co budujesz. Jeśli polegasz na reklamie internetowej jako głównym kanale promocyjnym, przyjmujesz założenia dotyczące kosztów tej reklamy i odsetka odbiorców reklam, którzy faktycznie dokonają zakupu.
Wiedza o twoich założeniach podczas zakładania firmy może mieć wpływ na sukces biznesowy i porażkę biznesową. Kiedy rozpoznasz swoje założenia, możesz zacząć udowadniać, że są one prawidłowe. Im bardziej możesz zminimalizować swoje założenia, tym bardziej prawdopodobne jest, że Twój biznes odniesie sukces.
Biznesplan – sekcja zespołu
Przegląd firmy i zespół
W tym rozdziale zapoznasz inwestorów ze strukturą swojej firmy i z kluczowymi członkami zespołu. Te szczegóły są szczególnie ważne dla inwestorów, ponieważ chcą wiedzieć, kto stoi za firmą i czy mogą zamienić dobry pomysł w świetny biznes.
Zespół
Stare powiedzenie głosi, że inwestorzy nie inwestują w pomysły, tylko w ludzi. Niektórzy inwestorzy nawet posuwają się nawet do stwierdzenia, że wolą inwestować w mierny pomysł ze świetnym zespołem, niż za przebojowy pomysł z miernym zespołem.
To tak naprawdę oznacza, że prowadzenie udanego biznesu sprowadza się do spowolnienia pracy. Czy rzeczywiście możesz osiągnąć to, co zaplanowałeś? Czy masz odpowiedni zespół, aby zamienić dobry pomysł w świetny biznes, w którym klienci będą walić w drzwi?
Biznesplan i przegląd firmy to najlepsze uzasadnienie, że masz odpowiedni zespół do realizacji Twojego pomysłu. Powinno to pokazać, że pomyślałeś o ważnych rolach i obowiązkach, których potrzebuje Twoja firma, aby się rozwijać i odnosić sukcesy.
Dołącz krótkie biografie podkreślające istotne doświadczenia każdego kluczowego członka zespołu. Ważne jest, aby uzasadnić, dlaczego zespół jest właściwym zespołem, aby zamienić pomysł w rzeczywistość. Czy mają odpowiednie doświadczenie w branży? Czy członkowie zespołu mieli wcześniej przedsiębiorcze sukcesy?
Częstym błędem, który popełniają początkujący przedsiębiorcy, opisując zespół zarządzający, jest nadawanie każdemu zespołowi tytułu na poziomie C (CEO, CMO, COO itd.). Chociaż może to być dobre dla ego, często nie jest realistyczne. W miarę rozwoju firmy możesz wymagać różnego rodzaju doświadczenia i wiedzy. Często lepiej jest pozwolić na przyszły rozwój tytułów, niż zacząć od wszystkich na szczycie bez miejsca na przyszły wzrost lub zmiany.
Twój zespół zarządzający niekoniecznie musi być kompletny, aby mieć kompletny biznesplan. Jeśli wiesz, że masz luki w zespole zarządzającym, to w porządku. W rzeczywistości inwestorzy widzą, że wiesz o brakach na niektórych ważnych stanowiskach, ale traktowane jest to za oznakę dojrzałości i wiedzy na temat tego, czego potrzebuje Twoja firma, aby odnieść sukces. Jeśli masz luki w zespole, po prostu je zidentyfikuj i wskaż, że szukasz odpowiednich osób do pełnienia określonych ról.
Na koniec możesz dołączyć proponowany schemat organizacyjny do biznesplanu. To nie jest krytyczne i z pewnością może znaleźć się w załączniku do biznesplanu. W pewnym momencie, gdy eksplorujesz opcje finansowania, możesz zostać poproszony o „schemat organizacyjny”, więc dobrze jest go mieć. Oprócz zbierania pieniędzy, wykres organizacyjny jest również przydatnym narzędziem do planowania, które pomoże ci pomyśleć o swojej firmie i jej rozwoju z czasem. Jakie kluczowe role będziesz chciał wypełnić w przyszłości i jak zorganizujesz swoje zespoły, aby jak najlepiej je wykorzystać? Tabela organizacyjna pomoże ci przemyśleć te pytania.
Informacje o firmie
Przegląd firmy najprawdopodobniej będzie najkrótszą częścią twojego biznesplanu. W przypadku planu, który zamierzasz udostępnić wewnętrznie swoim partnerom biznesowym i członkom zespołu, pomiń tę sekcję i przejdź dalej.
W przypadku planu, który będziesz udostępniać osobom spoza firmy, ta sekcja powinna zawierać:
- deklaracja misji
- własność intelektualna
- przegląd struktury prawnej i własności firmy
- lokalizacja firmy
- krótka historia firmy, jeśli jest to firma istniejąca
- deklaracja misji
- nie wpadnij w pułapkę spędzenia dnia lub dłużej na swojej misji, godzina lub dwie powinny wystarczyć
Unikaj składania długiego, ogólnego oświadczenia o tym, w jaki sposób Twoja firma obsługuje klientów, pracowników itd. Twoja misja firmowa powinna być krótka – najwyżej jedno lub dwa zdania – i powinna obejmować, na bardzo wysokim poziomie, to, co próbujesz zrobić. Szczerze mówiąc, twoja misja i ogólna propozycja wartości mogą nawet być tym samym.
Własność intelektualna
Dotyczy to głównie technologii i przedsięwzięć naukowych, więc po prostu pomiń to, jeśli nie potrzebujesz omawiać swoich patentów i innej własności intelektualnej.
Ale jeśli masz własność intelektualną, która jest zastrzeżona dla twojej firmy i pomaga jej bronić się przed konkurencją, powinieneś wyszczególnić te informacje tutaj. Jeśli masz patenty lub jesteś w trakcie procesu ubiegania się o patent, jest to miejsce na podkreślenie tych patentów. Równie ważne jest omówienie licencjonowania technologii – jeśli licencjonujesz podstawową technologię od kogoś innego, musisz ujawnić to w biznesplanie i koniecznie podać szczegóły relacji finansowej.
Struktura działalności i własność
Przegląd Twojej firmy powinien również zawierać podsumowanie obecnej struktury biznesowej Twojej firmy. Czy jesteś LLC? C-corp? S-corp? Jedyny właściciel? W partnerstwie?
Pamiętaj, aby zdefiniować również przegląd tego, w jaki sposób firma jest własnością. Czy każdy partner biznesowy posiada równą część firmy? Jak dzieli się własność? Potencjalni pożyczkodawcy i inwestorzy będą chcieli poznać strukturę firmy przed rozważeniem pożyczki lub inwestycji.
Historia firmy
Jeśli piszesz biznesplan dla istniejącej firmy, należy dołączyć krótką historię firmy i podkreślić główne osiągnięcia historyczne. Ponownie, ten rozdział powinien być krótki – najwyżej kilka akapitów.
Ta sekcja jest szczególnie przydatna, aby nadać kontekst reszcie twojego planu, a także może być bardzo przydatna w przypadku planów wewnętrznych. Sekcja historii firmy może zapewnić nowym pracownikom informacje na temat firmy, aby mieli lepszy kontekst dla wykonywanej pracy i miejsca, z którego firma pochodzi od lat.
Lokalizacja
Na koniec sekcja twojego biznesplanu powinna opisywać twoją bieżącą lokalizację i wszelkie obiekty, których firma jest właścicielem. Dla firm, które obsługują konsumentów z witryny sklepowej, informacje te mają kluczowe znaczenie. Ponadto w przypadku firm, które wymagają dużych obiektów do produkcji, magazynowania itp. Te informacje są ważną częścią twojego planu.
Plan finansowy
Ostatni, ale na pewno nie najmniej ważny, rozdział dotyczący twojego planu finansowego. To często najbardziej zniechęca przedsiębiorców, ale nie musi być tak zastraszające, jak się wydaje. Finansowanie biznesu dla większości startupów jest mniej skomplikowane niż myślisz, a stopień naukowy z pewnością nie jest wymagany do stworzenia solidnej prognozy finansowej. To powiedziawszy, jeśli potrzebujesz dodatkowej pomocy, istnieje wiele narzędzi i zasobów, które pomogą Ci zbudować solidny plan finansowy.
Typowy plan finansowy będzie zawierał miesięczną prognozę sprzedaży i przychodów na pierwsze 12 miesięcy, a następnie roczne prognozy na pozostałe trzy do pięciu lat. Trzyletnie prognozy są zazwyczaj wystarczające, ale niektórzy inwestorzy zażądają prognozy na pięć lat.
Poniżej znajdują się szczegółowe informacje na temat sprawozdań finansowych, które należy uwzględnić w biznesplanie, oraz krótki przegląd tego, co powinno znajdować się w każdej sekcji.
Prognoza sprzedaży
Twoja prognoza sprzedaży jest właśnie taka – twoje prognozy dotyczące tego, ile zamierzasz sprzedać w ciągu najbliższych kilku lat. Prognoza sprzedaży jest zazwyczaj podzielona na kilka wierszy, z wierszem dla każdego podstawowego produktu lub usługi, które oferujesz. Nie popełnij błędu, dzieląc swoją prognozę sprzedaży na dręczące szczegóły. W tym momencie skup się na wysokim poziomie.
Na przykład, jeśli prognozujesz sprzedaż restauracji, możesz podzielić swoją prognozę na następujące grupy: obiad, kolację i napoje. Jeśli jesteś firmą produktową, możesz podzielić swoją prognozę na segmenty rynku docelowego lub na główne kategorie produktów.
Twoja prognoza sprzedaży będzie również zawierać odpowiedni wiersz dla każdego wiersza sprzedaży, aby pokryć Koszt sprzedanych towarów, znany również jako COGS (zwany również kosztami bezpośrednimi). Te wiersze pokazują wydatki związane z wytworzeniem produktu lub świadczeniem usługi. COGS powinny obejmować wyłącznie koszty bezpośrednio związane z wytwarzaniem produktów, a nie regularne wydatki biznesowe, takie jak czynsz, ubezpieczenie, wynagrodzenia itp. W przypadku restauracji byłby to koszt składników. W przypadku firmy produktowej byłby to koszt surowców. W przypadku firmy konsultingowej może to być koszt papieru i innych materiałów do prezentacji.
Plan personalny
Twój plan personalny określa, ile planujesz płacić swoim pracownikom. W przypadku małej firmy możesz wymienić wszystkie stanowiska w planie pracowniczym oraz wysokość miesięcznego wynagrodzenia za każde stanowisko. W przypadku większej firmy plan personalny jest zazwyczaj podzielony na grupy funkcjonalne, takie jak „marketing” i „sprzedaż”.
Plan personalny obejmie również tak zwane „obciążenie pracownika”, które stanowi koszt pracownika przekraczający wynagrodzenie. Obejmuje to podatki od wynagrodzeń, ubezpieczenie i inne niezbędne koszty, które będziesz ponosić co miesiąc za zatrudnienie pracownika na liście płac.
Rachunek zysków i strat
To miejsce, w którym wszystkie liczby łączą się i pokazują, czy osiągasz zysk, czy ponosisz stratę. Rachunek zysków i strat pobiera dane z prognozy sprzedaży i planu pracowniczego, a także zawiera listę wszystkich innych bieżących wydatków związanych z prowadzeniem firmy.
Rachunek zysków i strat zawiera również najważniejszą „dolną linię”, w której Twoje wydatki są odejmowane od twoich dochodów, aby pokazać, czy Twoja firma osiąga zysk każdego miesiąca lub potencjalnie ponosi pewne straty podczas wzrostu.
Typowy rachunek zysków i strat będzie arkuszem kalkulacyjnym, który zawiera następujące elementy:
- Sprzedaż (lub przychód lub przychód). Ta liczba będzie pochodzić z arkusza prognozy sprzedaży i obejmuje wszystkie przychody generowane przez firmę.
- Koszt sprzedanych towarów (COGS). Ta liczba również pochodzi z Twojej prognozy sprzedaży i jest całkowitym kosztem sprzedaży Twojego produktu. W przypadku firm usługowych można to również nazwać kosztem sprzedaży lub kosztami bezpośrednimi.
- Marża brutto. Odejmij swoje COGS od sprzedaży, aby uzyskać ten numer. Większość zestawień zysków i strat pokazuje również tę liczbę jako procent całkowitej sprzedaży (marża brutto / sprzedaż = procent marży brutto)
- Koszty operacyjne. Wymień wszystkie wydatki związane z prowadzeniem firmy, z wyłączeniem szczegółowo przedstawionych KOSK. Należy również wykluczyć podatki, amortyzację i amortyzację. Uwzględniasz tu jednak wynagrodzenia, wydatki na badania i rozwój (R&D), koszty marketingu i inne wydatki.
- Całkowite koszty operacyjne. Jest to suma twoich wydatków operacyjnych.
- Dochód operacyjny. Jest to również znane jako EBITDA lub zysk przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i amortyzacją. Jest to proste obliczenie, w którym po prostu odejmujesz całkowite koszty operacyjne i koszty generowane od sprzedaży.
- Odsetki, podatki, amortyzacja i amortyzacja. Jeśli masz którykolwiek z tych strumieni wydatków, umieścisz je poniżej dochodu operacyjnego.
- Łączne wydatki. Dodaj swoje koszty operacyjne do odsetek, podatków, amortyzacji i amortyzacji, aby uzyskać całkowite wydatki.
- Zysk netto. Jest to najważniejszy wynik, który pokazuje, czy osiągnąłeś zysk, czy też straciłeś w danym miesiącu lub roku.
Sprawozdanie z przepływów pieniężnych
Rachunek przepływów pieniężnych często mylony jest z rachunkiem zysków i strat, ale są one bardzo różne i służą bardzo różnym celom. Podczas gdy rachunek zysków i strat oblicza zyski i straty, rachunek przepływów pieniężnych śledzi, ile środków pieniężnych (pieniędzy w banku) masz w danym momencie.
Kluczem do zrozumienia różnicy między tymi dwoma wyciągami jest zrozumienie różnicy między gotówką a zyskami. Najprostszym sposobem na zastanowienie się nad tym jest dokonanie sprzedaży. Jeśli musisz wysłać rachunek do klienta, a następnie klient ma 30 lub 60 dni na opłacenie rachunku, nie masz od razu gotówki ze sprzedaży. Ale zarezerwujesz sprzedaż w rachunku zysków i strat i wykażesz zysk z tej sprzedaży w dniu, w którym dokonałeś sprzedaży.
Typowe zestawienie przepływów pieniężnych zaczyna się od ilości gotówki, którą masz pod ręką, dodaje nowe środki pieniężne otrzymane w wyniku sprzedaży gotówki i zapłaconych faktur, a następnie odejmuje środki pieniężne, które zostały wypłacone, płacąc rachunki, spłacając pożyczki, płacąc podatki itp. W ten sposób pozostanie Ci całkowity przepływ gotówki (wpłata minus wypłata) i gotówka.
Rachunek przepływów pieniężnych pokaże, kiedy możesz mieć mało gotówki i kiedy może być najlepszy czas na zakup nowego sprzętu. Przede wszystkim rachunek przepływów pieniężnych pomoże Ci dowiedzieć się, ile pieniędzy możesz potrzebować, aby zebrać lub pożyczyć, aby rozwijać swoją firmę. Ponieważ działającej firmie nie może zabraknąć gotówki bez konieczności zamykania drzwi, skorzystaj z rachunku przepływów pieniężnych, aby ustalić swoje niskie punkty gotówkowe i rozważyć opcje wprowadzenia dodatkowej gotówki.
Bilans
Ostatnim sprawozdaniem finansowym, które większość firm będzie musiała sporządzić w ramach biznesplanu, jest bilans. Bilans zawiera przegląd kondycji finansowej firmy. Zawiera listę aktywów w firmie, zobowiązań i kapitału własnego (właściciela). Jeśli odejmiesz zobowiązania firmy od aktywów, możesz określić wartość netto firmy.
Zamiast przedstawiać tutaj dodatkowe szczegóły bilansu, odsyłam do tego artykułu na temat budowania i czytania bilansów. Możesz również pobrać ten przykład bilansu, aby pomóc Ci zacząć.
Wykorzystanie funduszy
Jeśli zbierasz pieniądze od inwestorów, powinieneś zawrzeć krótką część biznesplanu, która szczegółowo opisuje, w jaki sposób planujesz wykorzystać środki pieniężne inwestorów.
W tej sekcji nie trzeba szczegółowo wyjaśniać, w jaki sposób wydana zostanie ostatnia złotówka, ale zamiast tego pokaż główne obszary, w których zostaną wydane środki inwestorów. Mogą to być marketing, badania i rozwój, sprzedaż lub zakup zapasów.
Strategia wyjściowa
Ostatnią rzeczą, którą można włączyć do rozdziału planu finansowego, jest sekcja dotycząca strategii wyjścia. Strategia wyjścia to Twój plan sprzedaży firmy, albo innej firmie, albo publicznie w ramach pierwszej oferty publicznej. Jeśli masz inwestorów, będą chcieli poznać twoje przemyślenia na ten temat. Jeśli prowadzisz firmę, w której planujesz zachować własność przez czas nieokreślony, i nie szukasz inwestycji aniołów ani funduszy VC, możesz pominąć sekcję strategii wyjścia. W końcu Twoi inwestorzy będą chcieli uzyskać zwrot z inwestycji, a jedyny sposób, w jaki to uzyskają, to jeśli firma zostanie sprzedana komuś innemu.
Ponownie, nie musisz tutaj się rozdrabniać, ale powinieneś wskazać niektóre firmy, które mogą być zainteresowane kupieniem ciebie, jeśli odniesiesz sukces.
Dodatek
Dodatek do biznesplanu w żaden sposób nie jest wymaganym rozdziałem, ale jest to przydatne miejsce do przyklejania dowolnych wykresów, tabel, definicji, informacji prawnych lub innych ważnych informacji, które wydawały się zbyt długie lub zbyt nie na miejscu w innej części biznesplanu. Jeśli masz patent lub wniosek patentowy, lub ilustracje swojego produktu, w tym miejscu chcesz podać te szczegóły.
Podsumowanie
Jak widać biznesplan potrafi być czasochłonny, aczkolwiek zdecydowanie może przynieść wiele korzyści. To właśnie dobry biznesplan stoi za sukcesem wielu firm prosperujących dzisiaj na rynku. Jeżeli chcesz uzyskać biznesplan ściśle dostosowany do Ciebie i Twoich oczekiwań, skorzystaj z naszych usług. W naszej ofercie znajdziesz również kompleksową obsługę dla przyszłych przedsiębiorców. Darmowa rejestracja firmy, opieka księgowa, marketingowa, IT i nie tylko.